Saturday, March 3, 2018

Kae Kae beach : workshop at Panarae district Pattani




Kae Kae beach  : workshop at  Panarae district Pattani 









ATTRACTION DETAILS
Kae Kae Beach

Kae Kae beach is located at 4th village of Baannambor sub-district Panarae district Pattani provine. This beach is one of the most beautiful beaches of Pattani. It has its signature long curve beach of the south and has pure golden sands which contrast with the bright blue sea, giving its view a really spectacular sight. The beach also has rocks which were shaped by nature in many patterns and styles, making this beach look like an ocean’s Zen garden. Visitors and tourists both Thai and foreigners love to visit this beach due to its unique beauty. The name “Kae Kae” is a Malayan language means “loud noise” which visitors can hear the rumbling sound of waves crashing the stones.

The beach doesn’t have any accommodation for visitors. Therefore, visitors can visit this beach during the day and the evening. However, visitors can find accommodations nearby when they want to visit this beach.

Visitors can get here by car from Pattani city using route 42 and then turn left to route 4075 until hit an interjection then turn left to route 4061 and route 4157 which is a road running along the shore, also the view is of most marvelous. Visitors can experience the wind breezes through their face, the smell of the ocean, and the clear blue sky on a sunny day. When visitors hit the 7-8th kilometer stone turn left for about 500 meters until you see the beach ahead. This beach is approximately 43 kilometers far from Pattani city or visitors can take the road along the shore from Panare district which is also available and comfortable too.














Jehabdulloh Jehsorhoh's art is rooted in the South of Thailand, in Pattani province. His art incorporates lines, colors, characteristics and the 'way of living' from native Malayu people at the southern border of Thailand. He received several Excellence Awards in many art contests from 2005 – 2012.  His colorful works have distinguishing features that deeply reflect love and understanding in his hometown. He also did some installation artworks with children and students in the community. He taught them about the meanings and puposes of these works. These are in-depth creations which are frequently found in western arts. 


งานศิลปะของเจะอับดุลเลาะ เจ๊ะสอเหาะนั้นมีรากฐานอยู่ที่ทางภาคใต้ของประเทศ
ไทย ในจังหวัดปัตตานี งานของเขาได้รวมเอาเส้น สี ลักษณะและวิถีการใช้ชีวิต
ของชาวมลายูบริเวณชายแดนภาคใต้ของประเทศไทย เขาได้รับรางวัลยอดเยี่ยม
จากการประกวดงานศิลปะหลายครั้งตั้งแต่ปีพ.ศ. 2548 ถึง พ.ศ. 2555 งานที่เต็ม
ไปด้วยสีสันมีคุณลักษณะที่เห็นได้ชัดเจนซึ่งสะท้อนความรักและความเข้าใจใน
ภูมิลำเนาอย่างลึกซึ้ง และยังแสดงงานศิลปะร่วมกับเด็กนักเรียนและนักศึกษาที่อยู่
ในชุมชนแถวนั้นโดยสอนให้รู้ถึงเป้าหมายและจุดประสงค์ของงานศิลปะ ซึ่งผลงาน
ที่มีความหมายลึกซึ้งนี้จะพบมากในศิลปะตะวันตก 





                                                      







Jaeabdulloh Jaesorhoh is a Thai-Muslim lecturer who teaches art at the department of Visual Arts, Faculty of Fine Arts, Prince of Songkla University. In 2004, he received a scholarship from the General Prem Tinsulanonda Statesman Foundation. In 2004 and 2005, he also received scholarships from the Thai Art Council-USA to represent visual arts. In 2008, he won a gold medal from the Bangkok Bank foundation. In 2011, he won the first prize from Krung Thai Bank at the 57th National Art exhibition and in the same year he earned a field trip to Venice, Italy through a scholarship from the Office of Contemporary Art and Culture, Ministry of Culture Thailand.


เจะอับดุลเลาะ เจ๊ะสอเหาะเป็นอาจารย์ชาวไทย มุสลิมที่สอนวิชาศิลปะที่ภาควิชา
ทัศนศิลป์ คณะจิตรกรรม มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ในปีพ.ศ. 2548 เขาได้รับ
ทุนจากมูลนิธิรัฐบุรุษ พลเอกเปรมติณสูลานนท์ ในปีพ.ศ. 2548 และ 2549 เขา
ได้รับทุนจากสภาศิลปกรรมไทยในสหรัฐอเมริกาเพื่อแสดงผลงานทัศนศิลป์ ปีพ.ศ.
2551 เขาได้รับรางวัลเหรียญทองจากกองทุนธนาคารกรุงเทพ ปีพ.ศ. 2554 เขา
ได้รับรางวัลที่หนึ่งจากธนาคารกรุงไทยที่งานงานแสดงศิลปกรรมแห่งชาติครั้งที่
57 และภายในปีเดียวกันนั้นเองเขาไปศึกษาดูงานที่เมืองเวนิส ประเทศอิตาลีโดย
ได้รับทุนจากสำนักงานศิลปวัฒนธรรมร่วมสมัย กระทรวงวัฒนธรรม ประเทศไทย











A brief biography.

I was born in Pattani Province in 1983 and spent most of my time studying there until 2005. In 2009 I finished my Masters degree from the faculty of Fine Arts, Sculpting and Print, Silpakorn University in Bangkok. From 2000 – 2012 I received many awards from art contests almost every year. In 2012 I had my first solo art exhibition called "Looks of Malayu people in Pattani" at the Queen Sirikit Art exhibition hall in Bangkok. From 2005 through 2012 I exhibited my academic projects every year.

A passion to teach art in the university and expand that passion in Pattani Province.

My intention is to create quality and standards of art in the south of Thailand, especially in the three provinces next to the border of Thailand. As a university lecturer, I have a great opportunity to deliver my knowledge and experience to students. I want to open public spaces to create an opportunity for young people to show their artistic ability fully. I myself aim to build an art exhibition hall in my hometown, Pattani. The hall will have both permanent sections and temporary art exhibition rooms. What I want to see are artworks that represent the uniqueness of the local area but such artworks must be understood universally by foreign people as well, regardless of their races or beliefs. Artworks in the show can be in any form and styles. I think these art creations may be a turning point of feelings and behaviors for both the creators and viewers.



I hope that in the future we will see meaningful changes in the socio-political environment and the art that it inspires. I still cannot determine the duration of my projects. It might take as much as ten years or more to finish them all. And then there's the question of resources and budget. I use my personal savings as a primary way to fund the project. However, external help from funding sources or organizations is welcome and necessary to make it all happen sooner.

Hopeful changes in the South of Thailand?

There are three main factors that contribute to these changes. First, good artworks must be of high quality and high standards. Second, artists produce that high quality and those high standards. Third, good environments and places for making and exhibiting these high-quality and high-standard artworks are essential. We already have the first and second factors but the third one is in progress because of the large amount of money to be invested in constructing suitable faciliities. What we have to do next is to inform people about our activities so they can come to see the art and perhaps provide financial support.











ผมเกิดที่จังหวัดปัตตานีในปีพ.ศ. 2526 และใช้เวลาส่วนใหญ่ศึกษาเล่าเรียนที่นั่น
จนกระทั่งปีพ.ศ. 2548 ปีพ.ศ. 2552 ผมสำเร็จการศึกษาศิลปศาสตร์มหาบัญฑิต
จากคณะจิตรกรรม ประติมากรรม และภาพพิมพ์ มหาวิทยาลัยศิลปากร
กรุงเทพมหานคร ตั้งแต่ปีพ.ศ. 2543 – 2555 ผมได้รับรางวัลจากการประกวด
ศิลปะแทบทุกปี ในปีพ.ศ. 2555 ผมได้จัดงานศิลปะเดี่ยวที่มีชื่อเรียกว่า
นิทรรศการรูปลักษณ์ของชาวมลายูท้องถิ่นปัตตานี ณ หอศิลป์สมเด็จพระนางเจ้า
สิริกิติ์ พระบรมราชินินาถ กรุงเทพมหานคร ตั้งแต่ปีพ.ศ. 2543 – 2555 ผมจัด
แสดงผลงานทางวิชาการด้านศิลปะทุกปี

ความชื่นชอบในการสอนศิลปะในมหาวิทยาลัยและขยายความชื่นชอบนั้นออกมา
ยังจังหวัดปัตตานี

ความตั้งใจของผมคือสร้างคุณภาพและมาตรฐานของงานศิลปะทางภาคใต้ของ
ประเทศไทย โดยเฉพาะอย่างยิ่งสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ ในฐานะที่ผมเป็น
อาจารย์มหาวิทยาลัย ผมมีโอกาสอันยิ่งใหญ่ที่ได้ถ่ายทอดความรู้และประสบการณ์
ให้กับนักศึกษา ผมอยากเปิดพื้นที่สาธารณะเพื่อเปิดโอกาสให้คนรุ่นหนุ่มสาวแสดง
ความสามารถทางศิลปะได้อย่างเต็มที่ ผมตั้งเป้าหมายสร้างหอศิลป์ที่บ้านเกิดของ
ผมในจังหวัดปัตตานี หอศิลป์จะมีทั้งส่วนแสดงงานถาวร และห้องแสดงงานศิลปะ
เป้นครั้งคราว สิ่งที่ผมอยากจะเห็นคืองานศิลปะที่แสดงความเฉพาะตัวในท้องถิ่น
แต่งานศิลปะเช่นนี้สามารถสร้างความเข้าใจใด้ในระดับสากลด้วยเข่นกันโดยไม่
ต้องคำนึงถึงเชื้อชาติหรือความเชื่อ งานศิลปะที่นำมาแสดงจะเป็นรูปแบบอะไรก็ได้
ผมคิดว่างานศิลปะเหล่านี้จะเป็นจุดเปลี่ยนผันของความรู้สึกและพฤติกรรมสำหรับผู้
สร้างสรรค์และผู้รับชม



ผมหวังว่าในอนาคตเราจะเห็นความเปลี่ยนแปลงที่มีความหมายในสภาพแวดล้อม
ทางสังคมการเมืองและงานศิลปะที่ได้รับแรงบันดาลใจจากสิ่งเหล่านี้ ผมยั้งไม่
สามารถที่จะกำหนดเวลางานของผมได้ อาจใช้เวลามากถึงสิบปีหรือนานกว่านั้นที่
จะทำทุกอย่างให้เสร็จ อีกทั้งยังมีปัญหาเรื่องของทรัพยากรและงบประมาณ ผมใช้
เงินออมส่วนตัวเป็นทางหลักในการให้ทุนกับโครงการ อย่างไรก็ตามความ
ช่วยเหลือจากแหล่งเงินทุนจากภายนอกและองค์กรต่างๆ นั้นเป็นเรื่องที่น่ายินดี
และจำเป็นต่องานทำให้งานสำเร็จเร็วขึ้นกว่าเดิม

เรื่องของความเปลี่ยนแปลงทางภาคใต้ของประเทศไทย

มีองค์ประกอบหลักสามประการที่มีส่วนให้เกิดความเปลี่ยนแปลง อย่างแรกคืองาน
ศิลปะที่ดีจะต้องมีคุณถาพและมาตรฐานสูง อย่างที่สองคือมีศิลปินผู้สร้างผลงานที่
มีคุณภาพและมาตรฐานสูง อย่างที่สามคือสถานที่จัดทำและแสดงผลงานอยู่ใน
สภาพแวดล้อมที่ดีนั้นจำเป็นมาก ตอนนี้เรามีองค์ประกอบที่หนึ่งและที่สองแล้ว แต่
อันที่สามยังอยู่ในระหว่างการดำเนินการเพราะเรื่องเงินจำนวนมากที่จะต้องนำมา
ลงทุนก่อสร้างอาคารที่เหมาะสม สิ่งที่เราจะต้องทำต่อไปคือแจ้งให้บุคคลทั่วไป
ทราบเกี่ยวกับงานกิจกรรมต่างๆ เพื่อที่ผู้คนทั้งหลายเหล่านั้นมาเยี่ยมชมงานศิลปะ
และบางทีมอบเงินสนับสนุนให้







































How artworks can be improved and changed?

In my thinking, everything has its own role in giving inspiration or influencing the way people create art. It is not an important issue that creations are made by man or God and it also does not matter that they were created by either nature or technology. Indeed, artworks are influenced by various factors such as locations, traditions, cultures, beliefs, faith, politics and economics. In addition, technological developments affect the present way of working and living.
If it is possible, I would like people to see and appreciate art more. Apart from religion, it is a good way to ease your mind from mental suffering. Furthermore, I would like people to look at arts from the three southern provinces near the border of Thailand. They are precious arts created within the serious disturbance and violence in that area, just like a beautiful flower that grows in a fire. I also would like people to support Southern arts because they are quite unique and offer different experiences from the art in other provinces of Thailand.












งานศิลปะสามารถพัฒนาและเปลี่ยนแปลงได้อย่างไร

ในคิดความคิดเห็นของผมทุกสิ่งมีบทบาทของตัวเองในการให้แรงบันดาลใจหรือมี
อิทธิพลกับวิธีที่คนผลิตงานศิลปะ ไม่ใช่ประเด็นสำคัญที่ว่างานสร้างสรรค์นั้นทำ
ด้วยฝีมือของมนุษย์หรือว่าพระผู้เป็นเจ้าและไม่สำคัญว่างานเหล่านั้นเกิดขึ้นมาจาก
ธรรมชาติหรือจากเทคโนโลยี แน่นอนว่างานศิลปะมีอิทธิพลมาจากหลายสิ่งหลาย
อย่างเช่นสถานที่ ประเพณี วัฒนธรรม ความเชื่อ ความศรัทธา การเมืองและ
เศรษฐกิจ นอกจากนี้การพัฒนาทางด้านเทคโนโลยียังมีผลต่อการทำงานและการ
ใช้ชีวิตในปัจจุบัน

ถ้าเป็นไปได้ผมอยากให้ทุกคนมองเห็นและทราบซึ้งกับงานศิลปะให้มากกว่านี้
นอกเหนือไปจากเรื่องศาสนาแล้วงานศิลปะยังเป็นวิธีที่ดีในการดูแลจิตใจจาก
อาการเจ็บปวดทางใจ ผมอยากให้ผู้คนมองดูศิลปะจากสามจังหวัดชายแดนภาคใต้
ของประเทศไทย ศิลปะที่คุณค่าสร้างมาจากความไม่สงบและความรุนแรงในท้องที่
นั้น เหมือนกับดอกไม้สวยงามที่เติบโตในกองเพลิง ผมยังอยากให้คนสนับสนุน
ศิลปะจากทางภาคใต้เพราะมีความเป็นเอกลักษณ์และมอบประสบการณ์ที่แตกต่าง
จากจังหวัดอื่นๆในประเทศไทย


















No comments:

Post a Comment

Temp song